HecerHecer
    What's Hot

    Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua

    May 9, 2025

    Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?

    April 30, 2025

    Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”

    April 21, 2025
    Facebook Twitter Instagram
    Login
    Facebook Twitter Instagram
    HecerHecer
    • Home
    • Helsinki
    • Määräyksiä
    • Politiikka
    • Suomi
    • Taloustiede
    • EU
    • Yhteystiedot
    HecerHecer
    Home»Suomi»Suomi Avaa Online-Rahapelimarkkinat
    Suomi

    Suomi Avaa Online-Rahapelimarkkinat

    AndreasBy AndreasJuly 22, 2024No Comments3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Suomen uusi hallitus on 16.6.2023 julkaistun hallitusohjelman mukaan sitoutunut avaamaan online-rahapelimarkkinat ja ottamaan käyttöön online-rahapelien toimilupajärjestelmän viimeistään tammikuussa 2026.

    Suomi aikoo seurata Ruotsin esimerkkiä siirtymävaiheessa ja ottaa käyttöön hybridijärjestelmän, joka on sekoitus toimilupajärjestelmää ja monopolia. Tulevaan lisenssijärjestelmään on tarkoitus sisällyttää nettikasinopelit ja nettivedonlyönti. Nykyinen monopolinhaltija Veikkaus Oy sen sijaan säilyttäisi yksinoikeutensa peliautomaattien, fyysisten kasinoiden, kivijalkavedonlyönnin ja arpajaislippujen sekä arpajais- ja arpajaispelien piirissä myyntikanavasta riippumatta.

    Veikkaus jakautuu kahdeksi erilliseksi oikeushenkilöksi, joista toinen toimii monopolipalvelujen alalla ja toinen toimiluvanvaraisten rahapelien markkinoilla. Yksi mahdollista markkinoille tulijoista on cookiecasino.com/fi, joka jo nyt toimii suomalaisten pelaajien iloksi.

    Markkinoiden avaaminen on seurausta hiljattain tehdystä selvityksestä, jonka mukaan Suomen valtio menettää merkittävän määrän rahaa monopolijärjestelmän ulkopuolella tapahtuvan rahapelitoiminnan vuoksi. Tutkimuksessa arvioidaan, että summa on noin 500-550 miljoonaa euroa vuodessa. Tutkijat totesivat, että noin puolet kaikesta nettipelaamisesta tapahtuu valtion monopolijärjestelmän ulkopuolelle jäävissä peleissä. Tutkimuksessa todettiin myös, että valtion monopolijärjestelmän ulkopuolinen rahapelaaminen aiheuttaa merkittäviä rahapelaamiseen liittyviä haittoja. 

    Rahapelihaittojen ehkäiseminen ja vähentäminen on jatkossakin Suomen rahapelipolitiikan päätavoite. Hallitusohjelmassa sallitaan toimiluvanvaraisten rahapelipalvelujen markkinointi, mutta markkinoinnin on oltava sisällöltään, laajuudeltaan, näkyvyydeltään ja toistuvuudeltaan maltillista ja vastuullista. Suoramarkkinointiin on saatava kuluttajan nimenomainen suostumus. Uusiin toimenpiteisiin, joilla pyritään ehkäisemään rahapelien haitallisia vaikutuksia, kuuluu yksi palvelupiste, jonka avulla kuluttajat voivat estää rahapelien pelaamisen kaikilla alustoilla, jotka tarjoavat lisensoituja palveluja. Hallitus arvioi myös mahdollisuutta rajoittaa peliautomaattien saatavuus nimettyihin valvottuihin tiloihin.

    Tällä hetkellä kaikenlainen muun kuin Veikkaus Oy:n harjoittama rahapelipalveluiden markkinointi on kielletty. Kielto kattaa myös ulkomaisilla sivustoilla tapahtuvan verkkomarkkinoinnin, jos se kohdistuu suomalaisiin kuluttajiin. Suomen rahapelimarkkinoita valvoo Poliisihallitus, joka on ryhtynyt toimenpiteisiin useita tahoja vastaan rahapelirikkomusten osalta. Huhtikuussa 2023 Poliisihallitus kielsi BML Group Oy:tä markkinoimasta rahapelipalvelujaan Suomessa arpajaislain vastaisesti ja määräsi kiellon tehosteeksi 2,4 miljoonan euron ehdollisen sakon. Markkinointikielto on voimassa muutaman vuoden ajan, kunnes uusi lainsäädäntö tulee voimaan.

    Seuraavaksi uusi hallitus ryhtyy valmistelemaan lainsäädäntöehdotusta. Tarkkaa aikataulua ei vielä tiedetä, mutta valmistelutöiden odotetaan alkavan jo tänä vuonna.

    Tiukka aikataulu

    Valitettava tosiasia on, että suunniteltu aikataulu on todella tiukka. Työryhmällä on vain neljä kuukautta aikaa saada lain sisältö valmiiksi. Kolmen kuukauden lausunto-/kuulustelukierroksen jälkeen laki on lähetettävä EU:n notifikaatioon, mikä vie 3-4 kuukautta, ja sen pitäisi suunnitelmien mukaan olla valmis vuoden 2024 loppuun mennessä.

    Tämän jälkeen tarvitaan vielä muutama kuukausi virallisen lakiesityksen valmisteluun parlamentille, joka valmistuu mieluiten helmikuussa 2025. Kyseessä on laaja lakipaketti, jonka käsittely parlamentissa kestää vähintään kuusi kuukautta, mahdollisesti enemmänkin. Uskon, että parlamentti hyväksyy uuden lain vuonna 2025. Se ei silti välttämättä tarkoita, että lupapohjainen järjestelmä otetaan käyttöön heti vuoden 2026 alusta. Valvonnan muutokset (uusi sääntelyviranomainen ja teknologia) ja toimilupien myöntäminen vievät aikaa, mikä voi siirtää käytännön aloitusta.

    Tulevan rahapelijärjestelmän avulla pyritään nostamaan suomalaisen rahapelaamisen kanavointiaste mahdollisimman korkeaksi. Periaatteessa tavoitetason tulisi olla 100 %, mikä tarkoittaa, että kaikki rahapelit tapahtuvat Suomessa lakisääteisen järjestelmän puitteissa. Käytännössä järjestelmä on kuitenkin onnistunut erittäin hyvin, jos kanavointiaste saadaan nostettua lähelle 90 %:a. Kun lähes kaikki rahapelaaminen tapahtuu järjestelmän puitteissa, myös rahapeliongelmien ehkäisyyn tähtäävillä vastuullisuustoimilla voi olla vaikutusta.

    Kanavointiastetta voidaan nostaa vain tilanteessa, jossa rahapeliyhtiöillä on kiinnostusta hakea suomalaista toimilupaa. Kiinnostuksen syntymiseen vaikuttavat erityisesti verotuksen taso, markkinointisääntelyn tiukkuus, rahapelien rajoitukset ja mahdolliset tuoterajoitukset. Kuten jo totesin, tässä vaiheessa on vielä liian aikaista spekuloida, millaisia rajoitukset tulevat olemaan. Palaan näihin kysymyksiin tulevissa blogikirjoituksissani, kun saamme lisää tietoa järjestelmän yksityiskohdista.

    Uskotaan, että rahapeliyhtiöt tulevat hakemaan Suomen lisenssiä, jos ne kokevat voivansa harjoittaa kannattavaa liiketoimintaa Suomessa. Lisäksi yksi merkittävä tekijä lienee byrokratian laajuus ja yleensä sääntelyviranomaisen kanssa työskentelyn helppous/vaikeus. On olemassa monia pienempiä kysymyksiä, kuten mahdollinen harkinta-aika ja teknologiavaatimukset (esim. sertifikaatit ja B2B-lisenssit).

    Lopuksi 

    Lisenssijärjestelmän saapuminen on enää ajan kysymys, joten lienee syytä varautua sen tulemiseen. Mutta kuten edellä mainitsimme, on matkassa vielä monta mutkaa, että toteutus 2026 olisi sillä tasolla, millä kansainvälisten toimijoiden tekeminen on. Jäämme odottamaan millaisen kokonaisuuden valtio saa aikaiseksi.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Aiheeseen liittyvät julkaisut

    Antler Käynnistää 100 Miljoonan Euron Pohjoismaisen Rahaston Suomalaisille Teknologiayrityksille

    February 19, 2025

    Suomen Hiilinielut Romahtivat 90 % – Ilmastotavoitteet Vaarassa

    February 10, 2025

    Suomi Digitalisaation Kärjessä: Uudet Liiketoimintamahdollisuudet

    January 24, 2025

    Sympower Kerää 25 Miljoonaa Euroa Laajentaakseen Uusiutuvaa Energiaa Euroopassa

    October 20, 2024
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Suomi ja EU

    Antler Käynnistää 100 Miljoonan Euron Pohjoismaisen Rahaston Suomalaisille Teknologiayrityksille

    February 19, 2025

    Suomen Hiilinielut Romahtivat 90 % – Ilmastotavoitteet Vaarassa

    February 10, 2025

    Vilna Muuntaa Neuvostoaikaisen Tehtaan Euroopan Suurimmaksi Teknologiakeskukseksi – Cyber City

    January 23, 2025

    Siirtotyöläisten Hyväksikäyttö Italiassa: Huolestuttava Raportti Hienojen Viiniviljelmien Varjopuolesta

    April 1, 2024

    Poliittiset Puolueet Suomessa

    March 19, 2024
    Määräyksiä

    Turisti pidätetty natsitervehdyksestä Auschwitzin ulkopuolella

    November 16, 2022

    Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua

    May 9, 2025

    Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?

    April 30, 2025

    Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”

    April 21, 2025

    Rahapeliyhtiöt Kilpailevat Ilman Koukkuja – Uusi Trendi Haastaa Perinteiset Bonukset

    April 21, 2025

    Yhteystiedot

    Noora Inberg
    Søndervænget 48
    1157 København K

    noorainberg@gmail.com

    Uusimmat viestit

    Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua

    May 9, 2025

    Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?

    April 30, 2025

    Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”

    April 21, 2025
    UUSIMMAT VIESTIT
    • Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua
    • Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?
    • Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”
    • Rahapeliyhtiöt Kilpailevat Ilman Koukkuja – Uusi Trendi Haastaa Perinteiset Bonukset
    • Kestävä Talous: Tulevaisuuden Ratkaisut Ympäristön ja Kasvun Tasapainottamiseksi
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.
    • Home
    • Helsinki
    • Määräyksiä
    • Politiikka
    • Suomi
    • Taloustiede
    • EU
    • Yhteystiedot

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?