Ihmiset kohtaavat valtavan määrän digitaalista sisältöä eri kanavissa joka päivä. Sisällön luomisesta on tullut merkittävä osa yritysten markkinointia ja brändin rakentamista. Nettikasinoala ei ole poikkeus. Pelkkä sisällön luominen yksistään ei kuitenkaan riitä, vaan sisällön on oltava sellaista, että se saa kohderyhmän kiinnostumaan. Tuotetun sisällön tulee olla joko hyödyllistä tai viihdyttävää, jotta ihmiset kiinnostuvat siitä.
Kohdeyleisöä kiinnostavan, asiantuntevan ja laadukkaan sisällön tuottaminen vaatii aikaa, kokemusta ja kohdeyleisön ymmärtämistä. Sisällöntuotanto kasinoalalle vaatii tietämystä ja ymmärrystä iGaming-alasta ja kohdeyleisöstä. Jotta alati muuttuvalle iGaming-alalle voi luoda ajantasaista ja läpinäkyvää sisältöä, on sisällöntuottajien pysyttävä mukana nopeasti muuttuvan alan käänteissä.
Tässä artikkelissa luomme katsauksen siihen, mitä kiinnostavan kasinoaiheisen sisällön tuottaminen vaatii.
Mitä sisällöntuotanto tarkoittaa?
Sisällöntuotanto on keskeisessä asemassa nykyajan markkinoinnissa. Sisällöntuotannolla tarkoitetaan kaikkea yrityksen tuottamaa sisältöä, mukaan lukien teksti, kuva, ääni ja video. Sisällöntuotantoa ovat muun muassa blogitekstit, verkkosivutekstit ja somepäivitykset. Sisällöntuotanto on asiakaslähtöistä markkinointia, jonka keskiössä on asiakkaita kiinnostavan ja palvelevan sisällön tuottaminen.
Sisällöntuotanto kuitenkin eroaa copywritingista siinä mielessä, että copywriting keskittyy jonkin tuotteen tai palvelun myymiseen, kun taas sisällöntuotannossa olennaista on informatiivisuus ja viihde.
Sisällöntuotanto ei tarkoita pelkästään itse sisällön luomista, vaan se kattaa myös taustatutkimuksen tekemisen. Kasinoalalle sisältöä luovan on muun muassa ymmärrettävä miten nettikasinot ja niillä pelattavat pelit toimivat, ja oltava perillä pelaamiseen liittyvästä lainsäädännöstä. Kasinoalalla sisältöä tuotetaan muun muassa nettikasinoille ja vedonlyöntisivustoille sekä myös pelisivustoille, jotka keskittyvät tuomaan lukijoille alan viimeisimmät uutiset, erilaisia oppaita pelaamiseen ja peliarvosteluja.
“Sisällöntuotanto kasinoalalla on monipuolista. Tärkeää on se, että sisällöntuottajat seuraavat alan kehitystä, tekevät perusteellista taustatyötä, tarkistavat faktoja ja selittävät monimutkaisetkin asiat selkeästi kriittistä otetta unohtamatta”, sanoo Kasinonetti.comin sisältövastaava Sanna Heinonen.
Nousujohteinen iGaming-ala
iGaming tarkoittaa rahapelaamista netissä, mikä tarkoittaa pääasiassa kasinopelien pelaamista ja vedonlyöntiä verkossa. iGaming-ala on yksi nopeimmin kasvavista aloista maailmassa. Grand View Researchin raportin mukaan globaalisti tarkasteltuna iGaming-alan markkinoiden koko oli 63,5 miljardia dollaria vuonna 2022, ja markkinoiden ennustetaan kasvavan noin 11,7 prosenttia vuosittain vuosina 2023-2030. Washington Universityn tekemän tutkimuksen mukaan online-rahapelimarkkinat kilpailevat vuosittain yli 6 miljardista pelaajasta.
Globaalisti tarkasteltuna Eurooppa hallitsee iGaming-markkinoita 41 %:n markkinaosuudella. Grand View Researchin raportin mukaan kehitys johtuu online-rahapelien laillistamisesta useissa maissa sekä nopeiden internet-yhteyksien aiempaa paremmasta saatavuudesta ja älypuhelinten käytön yleistymisestä. Lisäksi nettipelaamista vauhdittaa pelien helppo saatavuus ja iGaming-alan yhtiöiden näkyvyys esimerkiksi urheilujoukkueiden sponsoreina.
Maailmassa on jo tuhansia nettikasinoita, ja kilpailu alalla on kovaa. Sisällöntuotannolla on suuri merkitys asiakkaiden houkuttelemiseksi. Kun kasinosivusto tuottaa laadukasta ja läpinäkyvää sisältöä, luo se luotettavan kuvan toiminnastaan.
Hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto
Nykyään sisällöntuotanto vaatii hakukoneoptimointia, mikä sisältää monia eri osa-alueita. Sen tarkoituksena on tehdä sivustosta helpommin luettava hakukoneille ja kasvattaa sivuston uskottavuutta. Hakukoneoptimoinnin pyrkimyksenä on saada liikennettä sivustolle suoraan Googlesta, joka sijoittaa hakutuloksissa korkeimmaksi ne sivustot, jotka ovat osuvimpia, luotettavimpia ja vastaavat käyttäjän hakua parhaalla mahdollisella tavalla.
Hakukoneoptimoitu sisältö on monipuolista: tekstin tukena kannattaa käyttää niin listoja, graafeja, taulukoita, kuvia ja videoita. Lisäksi on hyvä, että teksti on jaettu suhteellisen lyhyisiin kappaleisiin, mikä tekee tekstin lukemisesta helpompaa. Hakukoneoptimoitu teksti käsittelee aihetta kattavasti monesta eri näkökulmasta.
Hakukoneoptimointiin liittyy vahvasti myös tekniset aspektit eli sivuston käyttäjäystävällinen toteutus. Siihen kuuluu muun muassa sivuston tekninen toteutus, miten tieto on järjestetty ja kuinka nopeasti sivu latautuu.
Kasinoalan tuntemisen merkitys sisällöntuotannossa
Kasinoalalle sisältöä luovan on tunnettava ala perinpohjin. Koska ala on jatkuvassa muutoksessa, on erityisen tärkeää pysyä mukana sen kehityskuluissa, jotta voi luoda relevanttia, todenmukaista ja ajankohtaista sisältöä.
Nykyään tietoa on tarjolla valtava määrä, mikä tarkoittaa, että massasta voi olla vaikea erottua. Toisaalta, mikäli yritys tuottaa tasaisen laadukasta sisältöä, on sen kautta mahdollista saavuttaa uskollinen ja alati kasvava yleisö. Mikäli yritys haluaa näyttäytyä asiantuntevana alansa johtavana yrityksenä, on tuotetun sisällön tällöin oltava tasokasta.
Tekstin tulisi olla helppolukuinen, mutta samalla täynnä tietoa. Jos sisällöntuottaja ei tiedä tai ymmärrä alaa, jolle luo sisältöä, ei silloin voi luoda relevanttia ja asiantuntevaa materiaalia. Jos asiasta perillä olevat lukijat huomaavat asiavirheitä, syö se silloin uskottavuutta. Alaan perehtynyt henkilö huomaa, jos artikkelin kirjoittaja ei oikeastaan tiedä, mistä kirjoittaa.
Sisällön on toki oltava laadukasta myös aloittelevia pelaajia varten. Mikäli esimerkiksi aloittelijoille suunnattu opas pokerin pelaamiseen ei ole toteutettu oikein kohderyhmää ajatellen, tekstin vilistessä termejä ja ilmaisuja, jotka eivät ole tuttuja, ei aloitteleva pelaaja hyödy oppaasta, ja luultavasti etsii haluamansa tiedon muualta.
Lisäksi riskinä on se, että tuotettu sisältö on virheellistä, ja sen lukijat saavat väärää tietoa, jota he saattavat jakaa eteenpäin. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että kasinoalalle sisältöä tuottavat tuntevat alan, pysyvät mukana sen kehityskuluissa ja ovat valmiita käyttämään aikaa taustatutkimuksen tekemiseen ja tiedon kriittiseen analysoimiseen.
Sisällöntuotanto kasinoalalla
Sisällöntuotantoon pätevät melko samat ohjenuorat alasta riippumatta. Sanna Heinonen on kokenut sisällöntuottaja ja jakaa keskeisimmät strategiat, joiden avulla luoda kohderyhmälle sopivaa sisältöä.
Kaikkein tärkeintä on luoda sisältöä, joka kiinnostaa kohdeyleisöä, eli tässä tapauksessa rahapelejä netissä pelaavia ihmisiä, ja lisäksi sisällön on oltava kieliopillisesti sekä visuaalisesti kunnossa. Lukijat haluavat sisällön olevan helposti ymmärrettävissä, mikä tarkoittaa, että liian vaikeita termejä kannattaa välttää, samoin kuin turhaa jaarittelua ja täytesisältöä, joka ei tuo lisäarvoa.
iGaming-ala on monimuotoinen, joten ennen sisällön luomista aivan ensiksi on tiedettävä ja tunnettava asiakaskunta. Kenelle sisältö on tarkoitettu? Asiakaskunnan määritteleminen varmistaa sen, että sisältö suunnataan oikealle kohderyhmälle. Esimerkiksi vedonlyöntiin keskittynyt kohdeyleisö tuskin kiinnostuu kolikkopeliarvosteluista tai pokerinpelaaja viimeisimmistä vetovinkeistä.
Jotta kohdeyleisölle voi tuottaa heitä palvelevaa sisältöä, on kohderyhmä ja heidän tarpeensa sekä ongelmansa tunnettava. Jos et tiedä, mikä lukijoitasi kiinnostaa, on sisällön suunnitteleminen ja luominen vaikeaa. Jos tuotettu sisältö ei kiinnosta lukijoita, suuntaavat he silloin muualle.
Sisällöntuotannossa on helppo sortua tuottamaan sisältöä, joka on tarkoitettu kaikille, jolloin usein käy niin, ettei teksti silloin puhuttele ketään. Esimerkiksi ennen artikkelin kirjoittamista on hyvä määrittää, ketkä kuuluvat sen kohderyhmään. Toisekseen on tärkeää hahmottaa, millaisia tarpeita, haasteita, kiinnostuksen kohteita ja kysymyksiä kohderyhmällä on. Artikkelin tulisi pääsääntöisesti joko olla informatiivinen tai viihdyttävä, jotta kohderyhmän ihmiset haluavat sen lukea.
Yksi toimiva kikka on astua kohderyhmän saappaisiin. Mistä lukija lähtee hakemaan tietoa? Millä hakusanoilla hän hakisi tietoa? Toisekseen kannattaa aina katsoa myös, mitä kilpailevat sivustot tekevät ja miten ne viestivät. Koskaan ei pidä kopioida muiden luomaa sisältöä, mutta olemalla kartalla sitä, mitä kilpailijat luovat, auttaa tekemään relevanttia sisältöä. Sisällöntuotannossa on aina pyrittävä luomaan tuoretta, uniikkia ja rehellistä sisältöä.
Kun lukijat ovat löytäneet tiensä sivustollesi, silloin on tärkeää rakentaa luottamusta ja tarjota säännöllisesti uutta sisältöä. Alalla on tärkeää olla ajan hermoilla. Jos esimerkiksi nettikasinoilla otetaan käyttöön jokin uusi konsepti, on tärkeää, että se esitellään mahdollisimman pian. Toisena esimerkkinä voidaan käyttää uuden pelin julkaisua. Jos peli tuodaan markkinoille tammikuussa, mutta kasinoaiheinen sivusto kirjoittaa siitä arvostelun puoli vuotta myöhemmin, tulee tieto lukijoille myöhään; moni on jo luultavasti perehtynyt peliin muualla.