Samaan tahtiin kuin Suomeen nousee teknologiajättien datakeskuksia, myös pilvipelaaminen kasvaa. Pilvipelaaminen tuo pelaajille paljon hyvää, mikä tarkoittaa, että moni peliyhtiö satsaa nyt tähän ilmiöön liikevaihtoaan kasvattaakseen.
Tällä sivulla käydään läpi, miten pilvessä pelaaminen muuttaa pelialaa ja pelaamista.
Pilvipelaamisen vaikutukset nettikasinoilla
Nettikasinoilla pelaamisesta on tullut hyvin suosittua ja pilvipelaaminen voi kasvattaa suosiota entisestään. Jo nykyisellään esimerkiksi VulkanVegas ja monet muut laadukkaat nettikasinot ovat pelattavissa tietokoneella, tabletilla ja puhelimella. Pilvipalveluiden ansiosta pelien sujuvuus ja laatu eri laitteilla pelatessa paranevat entisestään, kun tehovaatimukset kohdistuvat suurelta osin itse pilvipalveluun.
Vaikka pelaajan laitteelta ei pilvessä pelaamisen myötä vaadita niin paljon paljon teho-ominaisuuksia, vaatii pilvessä pelaaminen kuitenkin laadukkaan nettiyhteyden. Pelit suoratoistetaan reaaliajassa palvelimilta, joten esimerkiksi 3G-liittymän käyttäjät voivat havaita peleissä nykimistä.
Palvelinkeskusten sijainti vaikuttaa myös pelikokemukseen; mitä lähempänä palvelinkeskus on pelaajaa, sitä pienempi viive on. Suomeen on tullut useita palvelinkeskuksia viime vuosien aikoina, mistä voi olla hyötyä suomalaisille pelaajille.
Vaikka pilvipelaaminen tuo mukanaan monia etuja ennen kaikkea pelaajille, sisältyy siihen myös omia haasteita. Yksi keskeinen haaste on juuri nettiyhteyden nopeus ja stabiilius. Hitaasta tai epävakaasta yhteydestä johtuva viive on erityisen kriittinen tekijä nettikasinon live-peleissä, kuten live-rulettissa ja -blackjackissa, joissa reaaliaikainen vuorovaikutus on olennaista.
Yhä useampi pääsee pelaamaan
Pilvipelaaminen parantaa merkittävästi pelien saatavuutta eri laitteilla, joihin tässä yhteydessä voidaan laskea tietokoneet, konsolit, puhelimet ja älytelevisiot. Pilvipalveluiden ansiosta pelaajat voivat nauttia uusimmista peleistä ilman, että heidän tarvitsee omistaa huippuluokan pelilaitteita.
Pelialaa on rasittanut jonkin verran se, että pelaajien on täytynyt ostaa usein uusi kallis laite pystyäkseen pelaamaan uusimpia pelejä. Pilvipelaamisen myötä tämä ongelma, jos ei kokonaan poistu, niin ainakin pienenee merkittävästi.
Pilvessä pelatessa pelit suoratoistetaan pelialustan palvelimilta, mikä tarkoittaa, että laitteiston tehovaatimukset vähenevät huomattavasti ja peleistä voi nauttia melkein millä tahansa laitteella, jossa on näyttö ja nettiyhteys. Mielenkiinnolla voidaan jäädä seuraamaan myös tilannetta sen suhteen, poistaako pilvipelaaminen myös maakohtaisia julkaisurajoituksia, vai kiristääkö se rajoituksia entisestään.
Joka tapauksessa parhaimmillaan pilvipelaaminen voisi mahdollistaa pelien saatavuuden maailmanlaajuisesti samanaikaisesti. Monilla toimialoilla pilvipalvelut ovat kuitenkin tarkoittaneet maakohtaisia rajoituksia, jotka voivat liittyä esimeriksi erilaisiin lisensseihin.
Kauniimpaa grafiikkaa ja lisää tehoja
Pilvipelaaminen parantaa pelikokemusta salliessaan entistä enemmän näyttävää grafiikkaa suorituskyvyn kasvaessa. Pelit suoratoistetaan tehokkailta palvelimilta, joten pelaajat voivat nauttia korkealaatuisista grafiikoista ja sulavasta pelikokemuksesta lähes millä tahansa laitteella.
Tämä tekee uusimmista ja teknisesti vaativista peleistä saavutettavia laajemmalle yleisölle. Monet pelaajien vanhemmat ovat varmasti tyytyväisiä, kun uutta pelikonetta ei tarvitse olla ostamassa parin vuoden välein.
Pilvipelaaminen helpottaa myös pelien päivitysten ja korjausten hallintaa. Koska kaikki pelit ja niiden päivitykset sijaitsevat pilvipalvelimilla, päivitykset ja korjaukset tapahtuvat automaattisesti ilman, että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään manuaalisia toimenpiteitä. Varsinkin monille nuorille pelaajille pelien päivittäminen on voinut olla suuri haaste.
Pelaajat voivat nauttia pilvipelaamisessa varsinkin siis seuraavista eduista:
- Laiteriippumattomuus: Ei tarvetta ostaa jatkuvasti uutta pelikonetta, jotta pelit pyörivät moitteetta.
- Parempi grafiikka: Korkealaatuiset visuaaliset efektit ilman kallista laitteistoa.
- Automaattiset päivitykset: Pelit pysyvät aina ajan tasalla ilman käyttäjän toimenpiteitä ja manuaalisia päivityksiä.
- Helppokäyttöisyys: Ei tarvetta pelien manuaalisille asennuksille tai konfiguroinneille.
Pilvipelaaminen tuo pelaajalle siis paljon etuja, joten moni voi alkaa pohtimaan, että entä pilvessä pelaamisen kustannukset. Jos pohditaan esimerkiksi muita toimialoja, kuten musiikkibisnestä ja elokuva-alaa, on pilvipalveluiden kuukausihinnat pysyneet kilpailun vuoksi varsin maltillisina.
Pilvipalveluiden hinnoittelu pelialalla
Pilvipelaaminen on ilmiönä vielä suhteellisen nuori, joten monille tämän hinnoittelu on jäänyt vielä tuntemattomaksi. Käytännössä hinnoittelu vaihtelee hieman alustoittain, mutta useimmat palvelut perustuvat subscription-tyyppisiin maksuihin. Pelaajat maksavat siis kuukausi- tai vuosimaksun, joka antaa heille pääsyn laajaan pelikirjastoon ja mahdollisuuden pelata pelejä suoratoistona eri laitteilla.
Esimerkiksi GeForce Now ja Xbox Cloud Gaming tarjoavat eri tasoisia tilauksia. Tyypillistä pilvipalveluille on myös se, että palvelu voi olla osittain ilmaiseksi käytettävissä. Tällä tavoin alustat voivat houkutella lisää käyttäjiä palveluunsa, joista on myöhemmin helpompaa saada myös maksavia asiakkaita.
Pelaajille pilvipalveluiden käyttö voi tuoda merkittäviä säästöjä verrattuna perinteiseen tapaan ostaa uusia pelejä fyysisesti. Subscription-maksut tarjoavat pääsyn laajaan pelikirjastoon, mikä voi olla huomattavasti edullisempaa kuin ostaa jokainen peli erikseen, erityisesti kun otetaan huomioon uusien pelien korkeat hinnat. Suoratoistettavat pelit eivät vaadi huippuluokan grafiikkakortteja tai prosessoreja, joten säästöt voivat olla pelaajille jatkossa merkittäviä.
Palveluiden jatkuva kehittyminen ja kilpailu markkinoilla voivat johtaa entistä parempiin tarjouksiin ja laajempaan pelivalikoimaan, mikä tekee pilvipelaamisesta entistä houkuttelevamman vaihtoehdon perinteisille pelimenetelmille. Jos pohditaan esimerkiksi musiikkibisnestä ja elokuva-alaa, ei subscription-pohjaisten palveluiden hinnat ole nousseet niin paljon, kuin aiemmin on pelätty. Hintojen nousua estää kova kilpailu, jos jokin suosittu palvelu nostaa merkittävästi hintojaan, osa käyttäjistä siirtyy aina käyttämään palvelua, joka on edullisempi.
Pilvipelaamisen ympäristövaikutukset
Pilvipelaamisen ympäristövaikutuksia voi olla vaikea mitata vielä nykyisellään ja paljon riippuu siitä, miten ympäristöystävällisiä esimerkiksi Suomeen rakennetut palvelinkeskukset lopulta ovat.
Pilvipelaaminen voi parantaa energiatehokkuutta keskittämällä laskentatehon suurille palvelinkeskuksille, jotka on suunniteltu energiatehokkaiksi ja jotka voivat hyödyntää uusimpia jäähdytys- ja energiansäästöteknologioita. Tämä voi vähentää tarvetta yksittäisten huippuluokan pelikoneiden käyttöön, mikä puolestaan voi pienentää kotitalouksien energiankulutusta ja vähentää elektroniikkajätettä.
Toisaalta myös palvelinkeskusten energiankulutus voi rasittaa luontoa. Palvelinkeskukset kuluttavat valtavia määriä sähköä sekä laskennan että jäähdytyksen tarpeisiin. Yksi syy, miksi yhtiöt ovat sijoittaneet palvelinkeskuksiaan Suomeen, on juuri Suomen kylmä sää.
Kylmää säätä voidaan hyödyntää palvelinkeskusten jäähdytyksessä. Toisaalta palvelinkeskuksista saadaan myös lämpöenergiaa, jota voidaan hyödyntää yleisessä sähköverkossa. Palvelinkeskukset siis ainakin näyttävät yrittävän olla mahdollisimman ympäristöystävällisiä. Palveluntarjoajat investoivat myös uusiutuviin energialähteisiin, kuten aurinko- ja tuulivoimaan, ja kehittävät tehokkaampia energianhallintaratkaisuja.