Internet on tuonut mukanaan paljon uusia markkinointitapoja. Tämän seurauksena radio-, printtilehti- ja TV-mainonta ovat monin paikoin laskeneet. Enää ei tarvitse ampua haulikolla ympäriinsä, kun voi löytää tarkat kohderyhmät netistä aikaisempaa paremmilla kohdentamiskeinoilla.
Moni netin mahdollistama markkinointikeino on jäänyt vielä suurelta yleisöltä hämärän peittoon – tällainen on esimerkiksi affiliate-markkinointi.
Suomessa toimii useita affiliate-verkostoja
Affiliate-markkinointi ei ole viime vuosien keksintö, vaan Suomessakin on pyörinyt jo vuosikymmeniä affiliate-verkostoja. Esimerkiksi kasinoalan affiliate-verkostot Suomessa saattavat yhteen nettikasinot ja erilaisten nettisivujen omistajat. Nettikasinot voivat näin ollen tehdä tehokasta markkinointia maksaen vain tuloksista.
Monilla verkostoilla on useita paljon sekä mainostajia että julkaisijoita. Mainostajat ovat esimerkiksi verkkokauppoja, jotka haluavat asiakkaita – ja julkaisijat ovat esimerkiksi nettisivujen omistajia tai sosiaalisen median vaikuttajia, jotka voivat mainostaa mainostajien tuotteita ja palveluita omille yleisöilleen.
Julkaisijat saavat palkkion asiakkaista tai ansioista, joita he välittävät mainostajille. Seuranta tapahtuu esimerkiksi linkkien tai bonuskoodien avulla, joten tulosten seuranta ja palkkioiden maksu on helppoa ja läpinäkyvää.
Esimerkkejä affiliate-markkinoinnista
Moni on todennäköisesti törmännyt viime vuosina äänikirjapalveluiden mainoksiin/suositteluun sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajat voivat saada noin 8 euroa siitä, että joku heidän yleisöstään kokeilee äänikirjanpalvelua. Jos vaikuttajalla on paljon yleisöä, voi tästä tulla hänelle mahdollisesti isokin tulovirta. Äänikirjapalveluita mainostetaan usein ilmaisella kokeilujaksolla, joka on tuonut mukanaan erilaisia ongelmia.
Käytännössä tällaisia kumppanuusmainontaratkaisuja voidaan tehdä melkein mihin tahansa verkkokauppaan ja -sivustolle, ellei vanhentunut tekniikka ole esteenä. Varsinkin verkkokaupat, alasta riippumatta, hyödyntävät tätä mainontamuotoa. Kumppanuusmarkkinointi on yleisempää B2C-markkinoinnissa kuin B2B-markkinoinnissa.
Kasinovertailusivustot ovat myös selkeä esimerkki kumppanuusmarkkinoinnista. Kasinovertailusivustot arvostelevat erilaisia nettikasinoita ja vedonlyöntisivustoja, joten heille on luonnollista myös suositella laadukkaita sivustoja. Tällöin he voivat hyödyntää myös affiliate-verkostoja saadakseen pienen korvauksen ohjatessaan pelaamisesta kiinnostuneita sopiville kasino- ja vedonlyöntisivustoille.
Olitpa ostamassa netistä auton varaosia, aikakausilehtiä, vaatteita, kasvorasvoja, kuntosalijäsenyyttä tai vaikka lentolippuja, saattaa ostopolkusi hyvinkin mennä läpi kumppanuusmainontakampanjan. Voit esimerkiksi aluksi päätyä hakukoneesta jonkun blogiin, jossa on affiliate-mainos (kuten teksti- tai kuvalinkki) myyjän eli mainostajan sivulle.
Erilaiset palkkiomallit kumppanuusmarkkinoinnissa
Affiliate-markkinoinnissa käytetään erilaisia ansaintamalleja, jotka perustuvat tuloksiin. Ne tarjoavat joustavia mahdollisuuksia sekä mainostajille että julkaisijoille, koska mainostajat ja julkaisijat voivat olla keskenään hyvin erilaisia.
Nettimarkkinoinnissa on usein käytössä CPC (cost per click), jossa mainostaja maksaa jokaisesta mainoksen klikkauksesta. Tämäkin malli voi olla käytössä affiliate-markkinoinnissa, mutta tätä tyypillisempiä ovat kuitenkin enemmän tuloksiin perustuvat palkkiomallit. Yleinen malli on esimerkiksi CPA (cost per action), jossa mainostaja maksaa esimerkiksi jokaisesta uudesta rekisteröityneestä verkkokaupan asiakkaasta, tai jokaisesta ostoksesta.
Netissä usein välitetään myös liidejä, jolloin tyypillisesti käytetään CPL-mallia (cost per lead). Tällöin mainostaja maksaa esimerkiksi jokaisesta uudesta uutiskirjeen tilaajasta tai yhteydenottolomakkeen täyttäjästä. CPL-malli on hyödyllinen erityisesti palveluyrityksille, jotka tarvitsevat asiakaskontakteja myyntitiiminsä käyttöön.
Myyntikohtainen CPS-komissio (cost per sales) on myös yleistynyt, koska se mahdollistaa mainostajille entistäkin paremmin tuloksiin pohjautuvan ja riskittömän markkinoinnin. Samalle se voi mahdollistaa julkaisijoille entistäkin paremman ansainnan. Tässä mallissa mainostaja voi maksaa julkaisijalle esimerkiksi 20 % julkaisijan kautta tulleista myyntieuroista.
Kuulostaa helpolta, mutta haasteitakin on
Kumppanuusmarkkinoinnissa on myös omat haasteensa. Epärehelliset julkaisijat ovat esimerkiksi tehtailleet klikkauksia tai maksuttomia rekisteröitymisiä, ja siten saaneet palkkion, vaikkei mainostajille ole tullut oikeasti asiakkaita. Joskus ongelma on myös se, että julkaisija voi hankkia vääränlaisia liidejä mainostajalle. Mainostajan kannattaakin seurata aktiivisesti markkinoinnin todellisia tuloksia, ja lopettaa yhteistyö julkaisijan kanssa, jos tulokset eivät miellytä.
Joskus julkaisijoiden voi olla vaikea ansaita tällä mallilla, jos esimerkiksi heidän yleisönsä eivät olekaan kiinnostuneita mainostajan tuotteesta. Tällöin julkaisija voi ohjata liikennettä mainostajan sivustolle, mutta jos vierailijat eivät osta mitään, julkaisija ei saa palkkiota (ellei käytössä ole klikkeihin perustuva palkkiomalli). Julkaisijan voi olla vaikea päästä esimerkiksi IT-tukihenkilön keskipalkkaan vuodessa.
Affiliate-markkinointi vaatii jatkuvaa seurantaa ja optimointia sekä julkaisijalta että mainostajalta. Tulosten analysointi ja tehokkuuden arviointi ovat tärkeitä, jotta kampanjoita voidaan parantaa ja mahdolliset ongelmat tunnistaa ajoissa. Tulosten seuraaminen on hyvin läpinäkyvää, joten optimointi on mahdollista, kunhan vain osapuolilla on aikaa, osaamista ja mielenkiintoa seurata ja optimoida.