Suomi on siirtymässä uuteen rahapelijärjestelmään vuonna 2026, jossa tavoitteena on ottaa käyttöön lisenssijärjestelmä. Tällä mallilla Suomi pyrkii seuraamaan Ruotsin esimerkkiä, jossa rahapelimarkkinat avattiin kilpailulle vuoden 2019 alussa.
Muutos merkitsee, että myös ulkomaiset rahapeliyhtiöt voivat hakea lisenssiä ja toimia laillisesti Suomen markkinoilla, kunhan ne maksavat veroja Suomeen. Tämä muutos voi vaikuttaa Suomen talouteen monella tavalla.
Ruotsin malli ja verotulot
Ruotsissa lisenssijärjestelmän käyttöönotto on johtanut huomattaviin verotulojen kasvuun. Rahapeliyhtiöitä verotetaan 18 prosentin verokannalla, ja tämä on tuottanut valtiolle satojen miljoonien kruunujen lisätuloja vuosittain. Suomessa odotetaan vastaavaa kehitystä, sillä ulkomaisilla toimijoilla on merkittävä osuus suomalaisten pelaajien rahapelaamisesta. Kun nämä yhtiöt velvoitetaan maksamaan veroja Suomeen, valtion kassaan voi tulla miljoonien eurojen lisätulot.
Samalla kotimaisen Veikkauksen asema muuttuu, kun sen yksinoikeus loppuu. Vaikka Veikkauksen tulot saattavat laskea, ulkomaisten yhtiöiden maksamat verot voivat kompensoida tätä. On kuitenkin tärkeää huomata, että Ruotsissa lisenssijärjestelmä ei ole täysin ratkaissut ongelmia, kuten harmaan talouden pelisivustojen toimintaa, jotka edelleen pyrkivät houkuttelemaan pelaajia ilman lisenssiä.
Peliriippuvuuden mahdollinen kasvu – nettikasinoissa isompi riski
Nettikasinoiden mainonta on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joka on nostettu esille rahapeliriippuvuudesta käytävässä keskustelussa. Verrattuna perinteisiin rahapelimuotoihin, kuten lottoon tai kivijalkakasinopelaamiseen, nettikasinoiden markkinointi on usein aggressiivisempaa, jatkuvampaa ja kohdistetumpaa. Tämä johtuu osittain siitä, että digitaalinen ympäristö mahdollistaa pelaajaprofiilien luomisen ja mainonnan personoinnin yksilöllisesti. Kun mainos osuu pelaajan henkilökohtaisiin mieltymyksiin, riski impulsiiviseen pelaamiseen kasvaa merkittävästi (tietolähde: Suomikasinot)
Vaikka lisenssijärjestelmä tuo taloudellisia hyötyjä, sen mukana tulee riski peliongelmien kasvusta. Kasinot, jotka ovat lisenssijärjestelmässä keskeisessä asemassa, ovat rahapelien riskialttein muoto. Ne tarjoavat korkean palautusprosentin pelejä, nopean pelitahdin ja jatkuvan saatavuuden, mikä tekee niistä erityisen houkuttelevia mutta myös vaarallisia ongelmapelaajille.
Kansainvälisten toimijoiden tulo markkinoille lisää pelitarjontaa ja markkinointia, mikä saattaa kasvattaa peliongelmien riskiä. Siksi on tärkeää, että uudessa järjestelmässä asetetaan selkeät säännöt ja valvontamekanismit rahapelihaittojen torjumiseksi.
Ruotsissa lisenssijärjestelmän käyttöönoton jälkeen peliriippuvuudesta raportoitiin laajasti, ja erityisesti nettikasinot nähtiin ongelman ytimessä. Suomessa tilanne voi olla samankaltainen, ja tehokkaat vastuullisen pelaamisen toimenpiteet ovat välttämättömiä. Markkinointi on tässä keskiössä: lisenssijärjestelmä avaa ovet aggressiiviselle markkinoinnille, mikä voi houkutella uusia pelaajia ja kasvattaa peliriippuvuutta.
Työllisyys ja elinkeinoelämä
Uuden rahapelijärjestelmän myötä Suomeen odotetaan saapuvan arviolta 40–60 uutta rahapeliyhtiötä kilpailemaan markkinoista.
Tämä voi luoda uusia työpaikkoja esimerkiksi markkinoinnin, asiakaspalvelun ja IT-sektorin parissa. Lisäksi mediatalot voivat hyötyä uusista mainostuloista, kun rahapeliyhtiöiden markkinointi vapautuu.
Toisaalta kotimaisten toimijoiden, kuten Veikkauksen, on sopeuduttava uuteen kilpailutilanteeseen, mikä saattaa johtaa organisaatiomuutoksiin ja mahdollisiin henkilöstövähennyksiin.
Markkinoinnin merkitys ja riskit
Markkinointi on yksi nettikasinoiden voimakkaimmista keinoista houkutella pelaajia. Ruotsin lisenssijärjestelmän alkuvaiheessa nähtiin räjähdysmäinen kasvu mainonnassa, mikä johti kuluttajien turhautumiseen ja vaatimuksiin tiukemmasta sääntelystä. Suomessa samanlainen ilmiö voi toteutua. Jos mainontaa ei rajoiteta, nettikasinoiden näkyvyys voi lisätä pelaamista etenkin riskiryhmissä, kuten nuorten ja peliriippuvuudesta kärsivien joukossa.
Vaikka lisenssijärjestelmä sallii markkinoinnin vain lisensoiduille toimijoille, ulkopuolisten, ilman lisenssiä toimivien yhtiöiden mainonnan valvonta on vaikeaa. Tämä voi johtaa harmaan talouden kasvuun, mikä vie osan niistä hyödyistä, joita järjestelmä tavoittelee.
Johtopäätökset
Uusi rahapelijärjestelmä voi tuoda Suomelle merkittäviä taloudellisia hyötyjä verotulojen muodossa, mutta sen sosiaaliset vaikutukset ovat huomattavia. Peliriippuvuuden lisääntyminen ja riskipelaamisen kasvaminen ovat todellisia haasteita, jotka vaativat tehokasta sääntelyä ja vastuullisen pelaamisen toimenpiteitä. Ruotsin kokemus tarjoaa arvokkaita opetuksia: verotulot voivat kasvaa, mutta ongelmapelaamisen ennaltaehkäisy ja markkinoinnin sääntely ovat ratkaisevia, jotta järjestelmä toimii vastuullisesti ja kestävällä tavalla.
Suomessa on tärkeää löytää tasapaino taloudellisten hyötyjen ja pelaajansuojan välillä, jotta uusi järjestelmä vastaa sekä kansantaloudellisia että sosiaalisia tarpeita. Suomen rahapelijärjestelmän uudistus tuo mukanaan sekä taloudellisia mahdollisuuksia että haasteita. Valtion tulorakenne monipuolistuu, ja kilpailu voi tuoda mukanaan uusia työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia. Onnistunut siirtymä edellyttää tarkkaa sääntelyä, valvontaa ja yhteiskunnallista keskustelua, jotta uudistuksen hyödyt voidaan maksimoida ja haitat minimoida.