HecerHecer
    What's Hot

    Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua

    May 9, 2025

    Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?

    April 30, 2025

    Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”

    April 21, 2025
    Facebook Twitter Instagram
    Login
    Facebook Twitter Instagram
    HecerHecer
    • Home
    • Helsinki
    • Määräyksiä
    • Politiikka
    • Suomi
    • Taloustiede
    • EU
    • Yhteystiedot
    HecerHecer
    Home»Uncategorized»Miten Uusi Rahapelijärjestelmä 2026 Vaikuttaa Suomen Talouteen?
    Uncategorized

    Miten Uusi Rahapelijärjestelmä 2026 Vaikuttaa Suomen Talouteen?

    AndreasBy AndreasJanuary 2, 2025No Comments3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Suomi on siirtymässä uuteen rahapelijärjestelmään vuonna 2026, jossa tavoitteena on ottaa käyttöön lisenssijärjestelmä. Tällä mallilla Suomi pyrkii seuraamaan Ruotsin esimerkkiä, jossa rahapelimarkkinat avattiin kilpailulle vuoden 2019 alussa.

    Muutos merkitsee, että myös ulkomaiset rahapeliyhtiöt voivat hakea lisenssiä ja toimia laillisesti Suomen markkinoilla, kunhan ne maksavat veroja Suomeen. Tämä muutos voi vaikuttaa Suomen talouteen monella tavalla.

    Ruotsin malli ja verotulot

    Ruotsissa lisenssijärjestelmän käyttöönotto on johtanut huomattaviin verotulojen kasvuun. Rahapeliyhtiöitä verotetaan 18 prosentin verokannalla, ja tämä on tuottanut valtiolle satojen miljoonien kruunujen lisätuloja vuosittain. Suomessa odotetaan vastaavaa kehitystä, sillä ulkomaisilla toimijoilla on merkittävä osuus suomalaisten pelaajien rahapelaamisesta. Kun nämä yhtiöt velvoitetaan maksamaan veroja Suomeen, valtion kassaan voi tulla miljoonien eurojen lisätulot.

    Samalla kotimaisen Veikkauksen asema muuttuu, kun sen yksinoikeus loppuu. Vaikka Veikkauksen tulot saattavat laskea, ulkomaisten yhtiöiden maksamat verot voivat kompensoida tätä. On kuitenkin tärkeää huomata, että Ruotsissa lisenssijärjestelmä ei ole täysin ratkaissut ongelmia, kuten harmaan talouden pelisivustojen toimintaa, jotka edelleen pyrkivät houkuttelemaan pelaajia ilman lisenssiä.

    Peliriippuvuuden mahdollinen kasvu – nettikasinoissa isompi riski

    Nettikasinoiden mainonta on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joka on nostettu esille rahapeliriippuvuudesta käytävässä keskustelussa. Verrattuna perinteisiin rahapelimuotoihin, kuten lottoon tai kivijalkakasinopelaamiseen, nettikasinoiden markkinointi on usein aggressiivisempaa, jatkuvampaa ja kohdistetumpaa. Tämä johtuu osittain siitä, että digitaalinen ympäristö mahdollistaa pelaajaprofiilien luomisen ja mainonnan personoinnin yksilöllisesti. Kun mainos osuu pelaajan henkilökohtaisiin mieltymyksiin, riski impulsiiviseen pelaamiseen kasvaa merkittävästi (tietolähde: Suomikasinot)

    Vaikka lisenssijärjestelmä tuo taloudellisia hyötyjä, sen mukana tulee riski peliongelmien kasvusta. Kasinot, jotka ovat lisenssijärjestelmässä keskeisessä asemassa, ovat rahapelien riskialttein muoto. Ne tarjoavat korkean palautusprosentin pelejä, nopean pelitahdin ja jatkuvan saatavuuden, mikä tekee niistä erityisen houkuttelevia mutta myös vaarallisia ongelmapelaajille.

    Kansainvälisten toimijoiden tulo markkinoille lisää pelitarjontaa ja markkinointia, mikä saattaa kasvattaa peliongelmien riskiä. Siksi on tärkeää, että uudessa järjestelmässä asetetaan selkeät säännöt ja valvontamekanismit rahapelihaittojen torjumiseksi.

    Ruotsissa lisenssijärjestelmän käyttöönoton jälkeen peliriippuvuudesta raportoitiin laajasti, ja erityisesti nettikasinot nähtiin ongelman ytimessä. Suomessa tilanne voi olla samankaltainen, ja tehokkaat vastuullisen pelaamisen toimenpiteet ovat välttämättömiä. Markkinointi on tässä keskiössä: lisenssijärjestelmä avaa ovet aggressiiviselle markkinoinnille, mikä voi houkutella uusia pelaajia ja kasvattaa peliriippuvuutta.

    Työllisyys ja elinkeinoelämä

    Uuden rahapelijärjestelmän myötä Suomeen odotetaan saapuvan arviolta 40–60 uutta rahapeliyhtiötä kilpailemaan markkinoista.

    Tämä voi luoda uusia työpaikkoja esimerkiksi markkinoinnin, asiakaspalvelun ja IT-sektorin parissa. Lisäksi mediatalot voivat hyötyä uusista mainostuloista, kun rahapeliyhtiöiden markkinointi vapautuu.

    Toisaalta kotimaisten toimijoiden, kuten Veikkauksen, on sopeuduttava uuteen kilpailutilanteeseen, mikä saattaa johtaa organisaatiomuutoksiin ja mahdollisiin henkilöstövähennyksiin.

    Markkinoinnin merkitys ja riskit

    Markkinointi on yksi nettikasinoiden voimakkaimmista keinoista houkutella pelaajia. Ruotsin lisenssijärjestelmän alkuvaiheessa nähtiin räjähdysmäinen kasvu mainonnassa, mikä johti kuluttajien turhautumiseen ja vaatimuksiin tiukemmasta sääntelystä. Suomessa samanlainen ilmiö voi toteutua. Jos mainontaa ei rajoiteta, nettikasinoiden näkyvyys voi lisätä pelaamista etenkin riskiryhmissä, kuten nuorten ja peliriippuvuudesta kärsivien joukossa.

    Vaikka lisenssijärjestelmä sallii markkinoinnin vain lisensoiduille toimijoille, ulkopuolisten, ilman lisenssiä toimivien yhtiöiden mainonnan valvonta on vaikeaa. Tämä voi johtaa harmaan talouden kasvuun, mikä vie osan niistä hyödyistä, joita järjestelmä tavoittelee.

    Johtopäätökset

    Uusi rahapelijärjestelmä voi tuoda Suomelle merkittäviä taloudellisia hyötyjä verotulojen muodossa, mutta sen sosiaaliset vaikutukset ovat huomattavia. Peliriippuvuuden lisääntyminen ja riskipelaamisen kasvaminen ovat todellisia haasteita, jotka vaativat tehokasta sääntelyä ja vastuullisen pelaamisen toimenpiteitä. Ruotsin kokemus tarjoaa arvokkaita opetuksia: verotulot voivat kasvaa, mutta ongelmapelaamisen ennaltaehkäisy ja markkinoinnin sääntely ovat ratkaisevia, jotta järjestelmä toimii vastuullisesti ja kestävällä tavalla.

    Suomessa on tärkeää löytää tasapaino taloudellisten hyötyjen ja pelaajansuojan välillä, jotta uusi järjestelmä vastaa sekä kansantaloudellisia että sosiaalisia tarpeita. Suomen rahapelijärjestelmän uudistus tuo mukanaan sekä taloudellisia mahdollisuuksia että haasteita. Valtion tulorakenne monipuolistuu, ja kilpailu voi tuoda mukanaan uusia työpaikkoja ja liiketoimintamahdollisuuksia. Onnistunut siirtymä edellyttää tarkkaa sääntelyä, valvontaa ja yhteiskunnallista keskustelua, jotta uudistuksen hyödyt voidaan maksimoida ja haitat minimoida.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email

    Aiheeseen liittyvät julkaisut

    Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua

    May 9, 2025

    Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?

    April 30, 2025

    Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”

    April 21, 2025

    Rahapeliyhtiöt Kilpailevat Ilman Koukkuja – Uusi Trendi Haastaa Perinteiset Bonukset

    April 21, 2025
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Suomi ja EU

    Antler Käynnistää 100 Miljoonan Euron Pohjoismaisen Rahaston Suomalaisille Teknologiayrityksille

    February 19, 2025

    Suomen Hiilinielut Romahtivat 90 % – Ilmastotavoitteet Vaarassa

    February 10, 2025

    Vilna Muuntaa Neuvostoaikaisen Tehtaan Euroopan Suurimmaksi Teknologiakeskukseksi – Cyber City

    January 23, 2025

    Siirtotyöläisten Hyväksikäyttö Italiassa: Huolestuttava Raportti Hienojen Viiniviljelmien Varjopuolesta

    April 1, 2024

    Poliittiset Puolueet Suomessa

    March 19, 2024
    Määräyksiä

    Turisti pidätetty natsitervehdyksestä Auschwitzin ulkopuolella

    November 16, 2022

    Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua

    May 9, 2025

    Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?

    April 30, 2025

    Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”

    April 21, 2025

    Rahapeliyhtiöt Kilpailevat Ilman Koukkuja – Uusi Trendi Haastaa Perinteiset Bonukset

    April 21, 2025

    Yhteystiedot

    Noora Inberg
    Søndervænget 48
    1157 København K

    noorainberg@gmail.com

    Uusimmat viestit

    Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua

    May 9, 2025

    Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?

    April 30, 2025

    Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”

    April 21, 2025
    UUSIMMAT VIESTIT
    • Suomen Uusi Rahapelilaki: Miten Kierrätysvapaat Bonukset Lisäävät Reilua Kilpailua
    • Uhkapelit Lainsäädäntö Suomessa ja EU:ssa: Lainsäädännön Porsaanreiät vai Digitaalinen Suvereniteetti?
    • Suomen Rahapelilaki Uuteen Uskoon: “Uudistuksen Myötä Kilpailijat Ovat Veikkauksen Kanssa Samalla Viivalla”
    • Rahapeliyhtiöt Kilpailevat Ilman Koukkuja – Uusi Trendi Haastaa Perinteiset Bonukset
    • Kestävä Talous: Tulevaisuuden Ratkaisut Ympäristön ja Kasvun Tasapainottamiseksi
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.
    • Home
    • Helsinki
    • Määräyksiä
    • Politiikka
    • Suomi
    • Taloustiede
    • EU
    • Yhteystiedot

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?