Suomen pelialan menestyjien suosio on kasvanut kovaa vauhtia koko 2010-luvun aikana. Supercell, Rovio, Remedy Entertainment, Fingersoft sekä Futureplay ovat kaikki olleet suomalaisia menestystarinoita. Moni onkin pohtinut, miten pelialan menestys Suomessa on vaikuttanut Suomen talouteen. Tähän liittyy monia myyttejä, joita kumotaan tässä artikkelissa.
Suomen pelialaa dominoivat muutamat supermenestyjät
Suomen pelialalla toimii valtavasti monenlaisia yrityksiä, joista vain muutama on ponkaissut kansainvälisille pelimarkkinoille. Heidän rinnallaan toimii useita pienempiä peliyrityksiä, joista vain harvat jäävät markkinoille, sillä peliala on erittäin kilpailuhenkinen. Tästä syystä uudet nettikasinot ja pelinkehittäjät pyrkivät tarjoamaan pelaajille jotain uutta erottuakseen joukosta.
Suomen pelimarkkinoiden todellinen menestyjä on jo vuosia ollut Supercell, jonka menestystarina alkoi Clash of Clans -pelistä vuosina 2013 ja 2014. Siitä lähtien yrityksen pelit ovat saaneet suuren kansainvälisen suosion osakseen. Tämän jälkeen Supercell on julkaissut esimerkiksi Clash Royale – sekä Boom Beach -pelit.
Supercell ei kuitenkaan ole ainoa menestystarina Suomen pelialan historiassa. Moni muistaa esimerkiksi Rovion suosion nousun vuosina 2009-2012 Angry Birds -pelin siivittämänä. Pelin suosio kuitenkin hiipui vuoden 2013 jälkeen, mutta peliyritys oli jo löytänyt oman paikkansa Suomen pelimarkkinoilta.
Peliala on luonut valtavasti uusia mahdollisuuksia yritystoiminnalle
Ennen Suomen pelialan suurmenestyjien suosion kasvua suomalaiset yritykset eivät juurikaan keskittyneet pelimarkkinoihin. Pelialan menestys on kuitenkin johtanut uudenlaisen osaamisen tarpeelle ja nykyään pelialaa pystyy opiskelemaan yliopistossakin. Pelialan kehitykseen on vaikuttanut sekin, että yhä useampi suomalainen pelaa tietokonepelejä vapaa-ajallaan. Peleistä on tullut tavallisen kansan harrastus, mikä on luonut uusia mahdollisuuksia yritystoiminnalle.
Vaikka kaikki suomalaiset peliyritykset eivät ole menestyneet kansainvälisesti, on menestystä kuitenkin saatu ainakin Suomen markkinoilta. Suomesta maailmalle pyrkiminen ei ole nimittäin helppoa, sillä se vaatii sitä, että peliyritys erottuu joukosta tavalla tai toisella kansainvälisellä areenalla.
Pelialan merkitys Suomen kansantaloudelle on yllättävän pieni
Yleinen Suomen pelialaan liittyvä myytti on se, että peliala voisi olla Suomen taloudelle pelastus. Todellisuudessa alan liikevaihto on samalla tasolla kuin esimerkiksi Huhtamäellä, joka on suomalainen kuluttajapakkauksia valmistava yritys. Suomen pelimarkkinat eivät siis ole kansantaloudellisesti merkittäviä, vaikka ala tarjoaakin uusia yritysmahdollisuuksia sekä työpaikkoja. Pelialan tuotot tulevat kuitenkin viennistä, mikä on suomalaisille yrityksille uniikkia.
Suomen peliala kerää myös enemmän investointeja kuin monet muut yritysmaailman osa-alueet. Kun Suomen peliyritykset alkoivat menestyä vuoden 2012 jälkeen, pelialaan on virrannut peräti 100 000 miljoonaa dollaria investointeja. Suurin osa Suomen pelialan investoinneista on tullut ulkomaille. Peliala on yleisesti suosittu sijoituskohde, sillä peliyritysten kasvuodotukset ovat korkealla.
Pystyvätkö Suomen peliyritykset kilpailemaan kansainvälisillä markkinoilla?
Viime aikoina maailman pelialalla on käyty useita yrityskauppoja, joissa ovat olleet mukana myös suomalaiset peliyritykset. Esimerkiksi suomalainen peliyritys Futureplay myytiin hiljattain Plariumille, joka on israelilainen peliyritys. Lisäksi Housmarque, joka on Suomen vanhin pelitalo, myytiin Sonylle vuoden 2021 kesäkuussa.
Tämän lisäksi vain Supercell, Fingersoft sekä Rovio ovat onnistuneet puskemaan kansainvälisille markkinoille asti. Se on onnistunut osittain sekä innovatiivisten pelien että hyvän yritysstrategian ansiosta. Suomalaisten peliyritysten salaisuus onkin ollut nimenomaan hyvä strategia, jonka siivittämänä on ollut helppo tehdä viisaita päätöksiä. Kaikki ei tietenkään ole aina mennyt suunnitelmien mukaan, mutta yritysten toiminta on ollut varmaa, eikä suuriin kansainvälisiin epäonnistumisiin ole ainakaan vielä törmätty.
Yhteenveto
Suomen pelialalla on siis jo useampia vuosia mennyt todella hyvin ja markkinoille on tullut jatkuvasti uusia peliyrityksiä. Muutama yritys on onnistunut menestymään myös kansainvälisillä markkinoilla, mutta suurin osa toimii ainoastaan Suomessa.