Tähän mennessä kaikki meistä on jo varmasti kuullut käsitteestä VR eli virtual reality, suomeksi virtuaalitodellisuus. Moni meistä on saattanut jo kokeillakin sitä. Esimerkiksi joistain huvipuistoista löytyy VR:ää hyödyntäviä laitteita. Esimerkiksi Flamingosta löytyy VR:llä toteutettu pakohuonepelikokemus, ja PlayStationillekin on jo ilmestynyt VR-pelejä. Tämä vielä hetki sitten tulevaisuuden käsite on siis jo täällä, ja kaikesta päätellen se on tullut jäädäkseen. Emme ole vielä edes nähneet kaikkia tapoja, joilla VR:ää tullaan lähitulevaisuudessa hyödyntämään.
Kokeakseen virtuaalitodellisuuden, käyttäjä tarvitsee sitä varten kehitetyn kypärän tai lasit. Liikkumavaraa ei tarvita paljon, mutta hyvin toteutettuna VR voi tuntua varsin todelta koko keholla. Esimerkiksi, jos pelaamassasi VR-pelissä tarvitsee vaikkapa roikkua ilmassa, voi kokea huimauksen, heikotuksen tai tasapainon menettämisen tunteita, vaikka todellisuudessa jalat olisivatkin tukevasti maan pinnalla.
Alla on käsitelty joitakin aihealueita, joihin VR tulee kaikkein todennäköisimmin vaikuttamaan, tavalla tai toisella. Ja kerrattakoon vielä nopeasti, että VR:llä tarkoitetaan tietokoneella luotua, liikkuvaa 3D-kuvaa, jossa jollain tapaa imitoidaan todellisuutta. Koska VR:ää katsoessa päässä on muun maailman ulos sulkeva kypärä tai lasit, ja omalla keholla voi vaikuttaa kuvan liikkumiseen, tuntuu se lähes todelliselta maailmalta, mistä syntyykin tämä nimenomainen käsite virtuaalitodellisuus.
VR:n vaikutus mielenterveyteen
Päällimmäisenä ajatuksena VR:ää miettiessä on totta kai se, että se tulee rikastuttamaan viihdekokemuksiamme. Tämä on tietenkin totta, ja on omiaan vaikuttamaan pelaajan mielialaan positiivisesti. Kolikon toiselta puolelta löytyy kuitenkin myös se totuus, että VR:llä saattaa olla negatiivisiakin vaikutuksia niin yksilöiden mielenterveyteen kuin fyysiseen hyvinvointiinkin. VR:ään tottumattomalla voi esimerkiksi esiintyä jo yllä mainittua huimausta, mutta myös jopa pahoinvointia. VR saattaa lisäksi rasittaa silmiä.
Mielenterveyspuolella niin virtuaalitodellisuuden kuin AR:n eli augmentoidun todellisuuden immersiivinen luonne voi osalla käyttäjistä aiheuttaa stressiä sekä ahdistusta. Näiden kokemusten pitäisi helpottua sen myötä, kun VR tulee käyttäjälleen kunnolla tutuksi, mutta jo valmiiksi ahdistuksesta kärsiville se saattaa pahentaa oireita. VR:n käyttö voi myös luoda pelon tunteita.
VR:n vaikutus mielenterveyteen pitäisi suurimmalta osin olla kuitenkin positiivinen. Vaikka se ei itsessään olekaan mikään parannuskeino, voi se auttaa lieventämään oireita esimerkiksi niissä yksilöissä, jotka kärsivät traumaperäisestä stressihäiriöstä tai masennuksesta. On mahdollista, että VR voisi jopa tukea riippuvuuksista irrottautumisessa. Suomessakin testataan jo parhaillaan, miten VR:ää voisi hyödyntää rentoutumiseen.
VR:n vaikutus lääketieteeseen
Vaikka VR:n ensimmäisillä käyttökerroilla saattaa ilmestyä yllä mainittuja negatiivisia vaikutuksia, voi VR:n hyötyjen ajatella olevan suuremmat, etenkin ajan myötä, kun sitä opitaan hyödyntämään kunnolla. VR:ää esimerkiksi käytetään jo kivun lievittämisessä lääketieteellisellä tasolla.
Se on yksi häiriöterapian muoto, jolla pyritään muokkaamaan potilaan ajatuksia niin, että ahdistus ja kivun pelon tunteet hälvenevät, ja näin ollen myös fyysisen kivun olotila helpottuu. VR:llä voi lisäksi tutkia ihmiskehon anatomiaa sekä harjoitella leikkauksia. Siitä voi olla apua myös fysioterapiassa.
VR:n vaikutus pelaamiseen
Heti kättelyssä tulikin jo mainittua tapoja, joilla VR:ää on jo hyödynnetty pelaamisessa. Teknologian kehittyessä, tulee se näkymään enemmän meille tarjottavissa peleissäkin. Pelejä saattaa tulla tarjolle myös Xboxin ja Nintendon kaltaisilla konsoleilla, ja VR:lle pyhitettyjä pelihuoneita tulee varmasti avautumaan useita piakkoin. Myös kasinot, kuten Comeon Suomi, tulevat integroimaan AR:n ja VR:n peleihinsä, näin ollen vieden ruletin ja muiden pelien pelaamisen kotisohvalta käsin uusiin ulottuvuuksiin.
VR:n vaikutus liiketoimintaan
VR:ää voi hyödyntää liiketoiminnassa myös muutoin kuin pelejä kehittämällä. Se voi vaikuttaa esimerkiksi myyntivälineenä, antaen mahdollisille asiakkaille mahdollisuuden kokeilla tietynlaisia tuotteita ennen niiden ostoa, ja täten esimerkiksi alentaa kalliiden tuotteiden ostokynnystä. VR-myyntitekniikoiden onkin jo todettu vaikuttavan myyntiin positiivisesti. Lähitulevaisuudessa on todennäköistä, että VR:ää tullaan käyttämään myös uusien työntekijöiden koulutuksessa.
VR:n vaikutus rikostutkintaan
Esimerkiksi Kiinassa VR-teknologiaa on jo hyödynnetty siten, että sen avulla on oikeussalissa kyetty valamiehistölle näyttämään realistisempi versio rikospaikasta kuin pelkät rikospaikkakuvat. Tässä onkin erinomainen ja jännittävä tapa hyödyntää VR:ää yleisesti, sillä se antaisi valamiehistölle paremman kuvan, jonka perusteella muodostaa mielipiteensä rikostapauksista.
VR:n vaikutus kielten opiskeluun
Kieliä opiskellessa on tärkeää tempautua mukaan kyseisen kielen maailmaan ja kulttuuriin. Yleensä tämä tapahtuu parhaiten viettämällä aikaa maassa, jossa kieltä puhutaan. Tämä ei kuitenkaan aina ole mahdollista, mutta sen sijaan VR:n kautta voi kokea aidolta tuntuvia keskusteluja. Eikä tarvitse edes jännittää niin paljon lausuuko kaikki sanat ja lauseet oikein! Näin voi harjoitella päivittäisiä keskusteluja, oppia sanastoa, sekä kasvattaa itsetuntoa ja parantaa ääntämistä. Ja miksei VR:n avulla voisi oppia muitakin taitoja ja kykyjä?
Lyhyesti sanottuna, VR:stä voi siis olla yllättävän paljon hyötyä useallakin elämämme osa-alueelle, kunhan vain opimme hyödyntämään teknologiaa kunnolla. VR:n ohella tulee elämissämme yleistymään myös AR, jota olemmekin käyttäneet jo aktiivisesti ilman että ehkä tiesimmekään, sillä muun muassa Pokemon Go ja Instagramin tarinafiltterit hyödyntävät nimenomaan tätä teknologiaa. Se saattaa tulevaisuudessa mullistaa myös tapamme pelata ja seurata urheilua, enemmänkin kuin mitä e-sportsin nousu suosioon on tähän mennessä tehnyt. Kannattaakin pysyä kuulolla kaikesta AR:ään ja VR:ään liittyvästä, jotta voi itsekin päästä nauttimaan sen antimista heti kun on mahdollista!