Suomen rahapelilainsäädäntö on muuttumassa kovaa tahtia. Nyt jo tiedetään, että Veikkauksen monopoli on päättymässä vuoden 2027 alkuun mennessä. Epäselviä asioita ja kääntämättömiäkin kortteja on kuitenkin vielä jonkin verran ilmassa.
Tässä artikkelissa käännämme katseemme kansainvälisten maksunvälittäjien suuntaan. Millainen niiden rooli muuttuvalla markkinalla mahtaa olla ja millaisia mahdollisia paineita niitä kohtaan suuntautuu? Pyrimme spekuloimaan vastauksia näihin sekä muutamiin muihin avoimena oleviin kysymyksiin.
Ulkomaiset kasinot liian suuri kilpailija monopolille
Suomessa on jo noin 80 vuoden ajan ollut käytössä tiukka rahapelien monopoli. Veikkaus on siis kauan ollut ainoa yritys, joka on saanut laillisesti tarjota pelejään kotimaisille asiakkaille. Valtion yksinoikeusjärjestelmä ei kuitenkaan pysty vapaassa maailmassa ulottamaan valtaansa Suomen rajojen ulkopuolelle, mikä tarkoittaa sitä, että netin ylitse toimivien firmojen toimintaan on historiallisesti ollut vaikea puuttua.
Ulkomaisille kasinoille suomalaisia pelaajia on vetänyt historiallisesti monikin asia. Etenkin entisaikaan suomalaisten kolikkopelien palautusprosentit olivat varsin alhaisella tasolla, jolloin voittaminen oli verrattain vaikeaa. Parhaat Trustly kasinot ovatkin monen pelaajan mielestä olleet ylivertaisia valtion tarjontaan verrattuna. Tämä ei ole ihmekään, sillä netin avoimilla markkinoilla pelivalmistajat ovat aina joutuneet kilpailemaan raivokkaasti keskenään paitsi pelilaadussa, myös pelien voittorakenteiden avokätisyydessä. Myös Veikkaus on näiden ulkopuolelta tulevien kilpailupaineiden vuoksi joutunut jonkin verran parantamaan palautusprosenttejaan.
Toinen rahapelaamisesta innostuneita ulkomaille houkutteleva asia on ollut ulkomaisten kasinoiden tapa palkita asiakkaan erilaisilla sisäänheittotarjouksilla. Kun suomalainen valitsee kotimaisen monopolitoimijan pelintarjoajakseen, tekee hän sen useimmiten siksi, että muita vaihtoehtoja ei ole tarjolla. Ulkomaalaiset kasinot puolestaan joutuvat näkemään paljon vaivaa saadakseen pelaajat valitsemaan juuri heidät useista kymmenistä ja jopa sadoista sinänsä varteenotettavista vaihtoehdoista.
Ajan kuluessa suomalaiset pelaajat ovat entistä innokkaammin siirtyneet ulkomaisten kasinoiden käyttäjiksi. Näin Veikkaus on joutunut paitsi uudistamaan toimintaansa, myös pohtimaan tilannetta syvemmin. Seurauksena on lopulta ollut se, että valtion tasolla on todettu, ettei monopolitoimijan kanavointikyky enää ole tarpeeksi voimakas näennäisen monopoliaseman säilyttämiseksi.
Markkinat avataan kilpailulle
Jonkin aikaa suomalaisessa yhteiskunnassa pyrittiin lakaisemaan monopolin ongelmia maton alle. Yhdessä vaiheessa ideana jopa oli, että ulkomaisten kasinoiden toimintaa pyrittäisiin hankaloittamaan niin sanotuilla maksublokeilla eli maksuestoilla. Maksuestojen ideana oli, että talletukset Suomesta ulkomaisille kasinoille estettäisiin teknisesti. Vaikka siis laillisten ulkomaisten kasinoiden toimintaan ei voitaisi puuttua, voitaisiin ongelmaksi koettu tilanne hoitaa jo Suomen päässä.
Ei mennyt kuitenkaan kauankaan aikaa, kun päättäjät totesivat, että pelkät maksuestot eivät pelastaisi monopolia. Pelaajilla olisi joka tapauksessa ollut saatavilla useita keinoja, joilla estoja olisi pystynyt kiertämään. Esimerkiksi nettilompakoiden toimintaa ei olisi pystytty rajoittamaan, vaikka suorat pankkisiirrot vääränlaisiksi todetuille tileille olisi voitu estää.
Tällä hetkellä ollaan siis tilanteessa, jossa markkinat aiotaan avata ulkomaisille kasinoille. Vastikkeeksi ulkomaisilta firmoilta tullaan perimään lisenssimaksuja sekä mahdollisesti jonkinlaisia tulojen määrään perustuvia lisänä tulevia veroja. Näin valtio saa kahmittua jo valmiiksi suositut ulkomaiset toimijat saman sateenvarjon alle ja maahan saadaan lisää verotuloja.
Maksuestot teoriassa edelleen mahdollisia
Maksunvälittäjien rooli uudistuneessa sinivalkoisessa lisenssijärjestelmässä on vielä toistaiseksi epäselvä. Yksi mahdollisuus on, että valtio päätyy markkinan avaamisesta huolimatta toteuttamaan myös jonkinlaisia maksuestotoimia. Ongelmaksi nimittäin nousee se, että kaikki kasinofirmat eivät välttämättä päädy hankkimaan lisenssiä siitäkään huolimatta, että sillä pääsee toimimaan avoimesti kotimaisilla markkinoilla.
Ruotsissa on ollut käytössä oma lisenssijärjestelmänsä jo vuoden 2019 alusta. Myös länsinaapurissamme on siitä huolimatta ollut edelleen ongelmia ulkomaisten kasinoiden kanssa. Osa kasinofirmoista ei nimittäin ole ollut tyytyväinen lisenssin asettamiin rajoituksiin ja reunaehtoihin, vaan ne ovat päättäneet jäädä toimimaan järjestelmän ulkopuolella. Suurin syy tähän on ilmeisesti ollut kasinobonusten jakamiseen liittyvät tiukat rajoitukset.
Maksuestojen toteuttaminen siinä vaiheessa, kun suomalainen lisenssimarkkina avautuu, voisi olla tehokas keino kanavoida asiakkaita entistä vahvemmin valtion valtuuttamien toimijoiden pariin. Myöskään tuolloin koko ulkomaista markkinaa ei voida estää toimimasta, mutta kuten Veikkaukselta todettiin jo aiemmin, on reikäinen sateenvarjokin parempi kuin ei mitään. Toisaalta maksuliikenne-estoja ja niiden toimivuutta on myös jonkin verran kritisoitu.
Yhteistyö maksunvälittäjien kanssa myös mahdollista
Pelkän maksunvälittäjien estämisen sijasta valtio voi päättää myös tehdä yhteistyötä maksuja välittävien yritysten kanssa. Trustlyn, Briten, Zimplerin ja Eutellerin kaltaisten maksualan yritysten toimintaa voidaan myös pyrkiä helpottamaan puhtaasti kotimaisella markkinalla. Kenties tällä tavoin voitaisiin saada maksuvälittäjät maaniteltua vetäytymään ulkomaisilta markkinoilta, mikä vähentäisi ulkomaisten kasinoiden viehätysvoimaa suomalaisten pelaajien silmissä.
Toistaiseksi on tosin epäselvää, olisivatko kansainväliset maksunvälittäjät valmiita tämän kaltaisiin yhteistyösopimuksiin valtion kanssa.
Lopuksi
Ulkomailta peräisin olevilla nettikasinoilla maksaminen tulee oletettavasti olemaan varsin iso osa tulevan rahapelijärjestelmän palapeliä. Aika yksin näyttää, mihin suuntaan kehitys tulee tältä osin kehittymään ja millaisia uusia ratkaistavia asioita valtio tulee eteensä vielä saamaan.