Peliala on kiinnostava teollisuus, jonka nopeat liikkeet ovat saaneet paljon palstatilaa. Menestystarinat ovat sytyttäneet palon tutustumaan pelialaan tarkemmin. Innokkaimmat ajattelevat sen olevan uusi Nokia, mutta alaan liittyy paljon harhakuvitelmia.
Suomessa on nykyisin satoja pelialan yrityksiä ja suurin osa on syntynyt vain muutamassa vuodessa. Monet alan yritykset ovat onnistuneet saamaan huomattavia rahoituksia. Peliala on kasvanut nopeasti ja media on innolla kertonut niiden upeista menestystarinoista. Loisteessa on syntynyt myös paljon harhakuvitelmia, joihin paneudumme tässä artikkelissa tarkemmin.
Vain kourallinen oikeita kasvuyrityksiä
Peliteollisuus on nykyisin massiivinen ja sen alle mahtuu lukuisia eri alaryhmiä. Nämä alaryhmät haarautuvat puolestaan pienempiin ryhmiin ja vielä pienempiin ryhmiin. Yksi ryhmä on esimerkiksi rahapelaaminen, joka on digitalisoitunut lähes täysin viime vuosikymmenen aikana.
Nettikasinoita on ilmaantunut hurja määrä ja se on itsessään suuri käsite. Monia uusia kasinoita 2022 syntyy lähes koko ajan ja niiden tulee tehdä kaikkensa pärjätäkseen kovassa kilpailussa. Kilpailu on pelialalla lähes armotonta, eikä niiden yrityksiä voida niputtaa samaan laariin.
Pelialan yritykset voidaan jakaa periaatteessa viiteen ryhmään, kun katsotaan niiden kasvu- ja menestysmahdollisuuksia. Viisi ryhmää ovat: supermenestyjät, vakiintuneet yritykset, mielenkiintoiset start-upit, nuoret yritykset ja indie-pelistudiot. Kaikilla ryhmillä on omat haasteensa, mutta myös mahdollisuutensa. Ne pitää tietää, jotta pelialan tulevaisuutta voidaan analysoida paremmin.
Peliala työllistää verrattain vähän ihmisiä
Pelialalla liikkuu paljon pöhinää ja yleisö on saanut lukea ihmeissään valtavista yritysmyynneistä ja rahoituskierroksista, jotka liittyvät alan yrityksiin. Tämän innoittamana peliteollisuudesta toivotaan uutta Nokiaa Suomelle, joka työllistäisi ja loisi lisää vaurautta maahan.
Todellisuudessa pelialasta ei ole yksin pelastamaan Suomen taloutta. Peliteollisuuden parissa toimivat yritykset työllistävät Suomessa vähän ihmisiä. Vain muutamalla yrityksellä on palkkalistoillaan yli 50 henkilöä.
Vähäinen työntekijöiden määrä johtunee alan luonteesta: pelien tekemiseen riittää vain pieni työporukka, eikä alalla vaadita perinteisiä investointeja esimerkiksi tehtaisiin. Niissä ei kysytä myöskään suuria pääomia.
Peliyrityksien liikevaihto on melko pientä ja suurimman haukkauksen ottaa vain muutama superyritys. Näiden superyrityksien matkasta on mahtavaa lukea, mutta ne eivät yksinään pysty nostamaan Suomea Nokian kaltaiseksi mahtimaaksi.
Rahat ja sijoittajat kiven alla
Peliyrityksien upeista saavutuksista on saatu lukea paljon viime vuosien aikana. Menestyneimmät yritykset ovat kasvattaneet markkina-arvoaan. Tämän voi havaita yrityksen osakkeiden hinnoista.
Uutiset saattavat vahvistaa vääränlaista käsitystä siitä, että peliyhtiöiden arki on yhtä juhlaa. Sijoittajien rahat ovat todellisuudessa enemmän kiven alla kuin mitä voisi kuvitella. Miljoonan euron rahoituskierroksen ovat saavuttaneet vain muutama suomalainen peliyritys. Kiinnostusta on kylläkin kansainvälisten sijoittajien keskuudessa, mutta kärki tahtoo jäädä kapeaksi.
Onko peliala vain kuplaa?
Jokaista toimialaa tarkasteltaessa pitäisi pitää maltti mielessä. Peliala on saanut paljon hehkutusta, mutta jokaisen alan taustoja tulisi arvioida terveen kriittisesti. Tällöin voidaan pohtia, yrityksien arvon todellista pohjaa ja sijoittajien uskomista niihin. Onko peliala vain kuplaa?
Ei se itse asiassa ole. Pelialan ekosysteemi on kehittynyt kiitettävästi Suomessa, jossa se on terveellä ja kestävällä tasolla. Meillä on paljon pelialaan liittyvää osaamista, joka korostuu mobiilipelien kohdalla. Suomi on synnyttänyt monia upeita hittejä ja se on maan kokoon nähden hieno saavutus.
Peleillä ryysyistä rikkauksiin?
Pelialalla käydään erittäin kovaa kilpailua. Pinnalle yltää vain pieni jäävuoren huippu ja tämä on nähtävillä erityisesti mobiilipeleissä. Käyttöjärjestelmien sovelluskaupat tarjoavat eri pelejä ruuhkaksi asti ja suuresta massasta on lähes mahdotonta nousta esille.
Peliala ei tarjoa nopeaa tietä rikkauksiin. Markkinat ovat vain pienen joukon hyppysissä ja vain niillä on käytännössä mahdollisuus vakiinnuttaa asemansa. Markkinointi vaatii suuria summia, joihin pienillä tekijöillä ei ole yleensä varaa.
Pelimarkkinoilla pärjäävät vain parhaat, koska se vaatii huippuosaamista. Osaaminen pitää näkyä sekä pelien kehittämisessä että niiden markkinoinnissa. Ketteryys on elinehto, koska nopeisiin muutoksiin pitää sopeutua lähes poikkeuksetta.