Rahapelilait ovat pitkään pysyneet Suomessa muuttumattomina. Meillä on jo useiden vuosikymmenien ajan vallinnut valtiojohtoisen Veikkauksen oma yksinoikeusjärjestelmä, jonka myötä muut kuin ahvenanmaalainen Paf eivät ole päässeet maamme markkinoille kilpailemaan. Pian tilanteeseen on kuitenkin tulossa muutos, sillä ensimmäistä kertaa historiassa markkinat tullaan avaamaan myös ulkopuolisille toimijoille.
Tähän artikkeliin olemme koonneet tietoa muutoksen syistä ja vaikutuksista sekä siihen, mitä tulevaisuus mahdollisesti tuo tullessaan. Samalla kurkistamme myös siihen, millainen vaikutus EU:lla tulee olemaan uuden järjestelmän muokkaamisessa.
Paine monopolin murtamiseen oli kova
Politiikan ja byrokratian raskaat rattaat pyörivät tunnetusti erittäin hitaasti ja rauhallisesti. Itse asiassa voisi jopa sanoa, että suurimmat muutokset tehdään vasta silloin, kun se alkaa olla enemmän tai vähemmän välttämätöntä. Näin kävi myös suomalaisen rahapelimonopolin kanssa.
Kauan aikaa monet rahapelijärjestelmän kriitikot ja asiantuntijat olivat sitä mieltä, että kotimainen monopoli pitäisi murtaa. Yksi syy oli se, että Euroopan unionin mukaan monopolin ainoa peruste on se, että tavoitteena on edistää vastuullista pelaamista. Ei siis riitä, että valtio vain ilmoittaa haluavansa sulkea muut lailliset toimijat ulkopuolelle tienatakseen omilla palveluillaan mahdollisimman paljon rahaa.
Monen vääräleuan mielestä juuri rahan perässä maassamme kuitenkin oltiin vuosien ajan, sillä rahapeliongelma rehottaa Suomessa pahempana kuin miltei missään muualla maailmassa. Monopoli siis epäonnistui tehtävässään pitää pelaaminen vastuullisena, ja tämä totuus alkoi nousta esiin entistä enemmän viime vuosina ennen monopolin purkamisen ilmoitusta.
Vastuullisen pelaamisen laiminlyönti ei kuitenkaan lopulta ollut se asia, joka mursi kamelin selän. Sen sijaan raha ratkaisi. Kotimaisen monopolin niin sanotun kanavointiasteen nimittäin katsottiin laskeneen liian alhaiseksi.
Ulkomaiset kasinot, joita myös zimplerkasinot.net listaa, olivat vähitellen alkaneet vetää liian paljon pelaajia pois yksinoikeusjärjestelmän parista. Toisin sanottuna varsin moni suomalainen päätyi pelaamaan netissä ulkomaisilla kasinoilla siitäkin huolimatta, että pelikoneita löytyi kotimaastakin jokaisesta kaupasta ja kuppilasta. Vasta tämä asia sai poliitikot ja Veikkauksen oikeasti liikejalalle ja myöntämään, että monopolin purkaminen olisi viimein ajankohtaista.
Tilalle tulossa on lisenssijärjestelmä
Nyt kun jopa Veikkaus on ilmoittanut halukkuudestaan purkaa monopolin, ovat asiat viimein lähteneet pyörimään. Petteri Orpon hallitus ilmoitti jo vuoden 2023 puolivälissä, että monopoli tullaan virallisesti purkamaan. Tilalle on tarkoitus kehittää oma lisenssijärjestelmä, jonka avulla ulkopuolelta tulevat toimijat saadaan saman sateenvarjon ja sääntelykehikon alle.
Lisenssijärjestelmälle toinen vaihtoehto olisi ollut markkinan kokonainen avaaminen. Tällöin pelaajat olisivat voineet pelata entistäkin vapaammin millä tahansa kasinoilla, mutta valtio ei olisi päässyt millään tapaa käsiksi muualle valuviin euroihin. Lisenssijärjestelmän etuna on, että valtio pääsee nimenomaan kiinni myös muualle maailmalle meneviin rahavirtoihin, jos kasinot saadaan houkuteltua laillisen sääntelykehikon alaisuuteen.
Suomen lisenssin yksityiskohtia kartoitetaan ilmeisesti parasta aikaa. Vielä on epäselvää, miten järjestelmä kokonaisuudessaan tulee toimimaan, mutta vaikuttaisi siltä, että siihen siirtyminen alkaa joskus vuoden 2025 puolella. Vielä on siis vähintäänkin vuosi aikaa selvittää, millainen sinivalkoiseksi systeemiksi kutsuttu rahapelijärjestelmä maahamme tullaan saamaan.
Mahdolliset kehityssuunnat
Uutta lisenssijärjestelmää suunnittelevilla toimikunnilla on edessään useita hankalia päätöksiä. Ne joutuvat muun muassa päättämään, millainen tulee olemaan nettikasinoiden bonusten ja etujen kohtalo sekä miten paljon ulkomaisille toimijoille annetaan mahdollisuuksia mainostaa palveluitaan. Samaten päätöslistalla on suomalaisen lisenssin hinnoittelurakenne. Mahdollisesti lisenssistä tulee maksaa kiinteä kertamaksu, minkä lisäksi jonkinlaiset prosentuaaliset kulut juoksevat myös lisenssin hankkimisen jälkeen saaduista tuloista riippuen.
Ongelmana on, että jos lisenssin ehdoista tehdään liian heikot, saattaa osa kasinoista päättää tieten tahtoen jättäytyä järjestelmän ulkopuolelle. Ruotsin vastaavassa omassa lisenssijärjestelmässä on itse asiassa tapahtunut täsmälleen näin, sillä EU:n vapaan liikkuvuuden ja kilpailun sääntöjen mukaan EU-lisensoidut kasinot ovat joka tapauksessa laillisia.
Suomen lisenssin saapuminen markkinoille ei käytännössä pysty kumoamaan sitä tosiasiaa, että myös EU-lisensoidut kasinot tulevat olemaan suomalaisille myös vastaisuudessa vapaata riistaa. Teoriassa voidaan sanoa, että Suomen lisenssillä varustetut kasinot ovat ikään kuin enemmän laillisia kuin vaikkapa Maltan lisenssillä varustetut kasinot, mutta laittomia eivät ole kummatkaan.
Suomen valtio saattaa yrittää kehittää jonkinlaisia teknisiä esteitä, joiden myötä järjestelmän ulkopuolista pelaamista hankaloitetaan, mutta todennäköisesti tällaiset konstit eivät riitä poistamaan ulkopuolelle pelaamisen ilmiötä kokonaan.
Järkevintä olisi, mikäli päättäjät eivät ahnehdi liikaa, vaan säätävät lisenssin ehdot ja hinnat sellaiselle tasolle, että pelaajien ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan. Jos säännöt ovat liian huonot, päätyvät sekä monet kasinot että pelaajat herkästi kääntämään katseensa muualle.
Lopuksi
Kotimaisilla päättäjillä on edessään kivinen ja hankala tie, kun he yrittävät kehittää Suomeen uutta ja toimivaa rahapelijärjestelmää. Virheisiin ei ole varaa, sillä niiden korjaaminen tulee olemaan hankalaa jatkossa. Ylipäätään Euroopan unioni asettaa raamit sille, mikä on sallittua ja mikä ei.
Jännityksellä jäämme odottamaan, missä vaiheessa ja millaiset ehdot meille tullaan tulevaisuudessa paljastamaan. Pahimmillaan luvassa voi olla pannukakku, mutta parhaimmillaan uusi järjestelmä on niin hyvä, että sen saa useaksi kymmeneksi vuodeksi käyttöön.